Thursday 13 June 2013

Experience is The Best Teacher


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum


Being a student mestilah ada ujian & cabaran. Tak kesah lah kau student AD ke, bisnes ke, health science ke, farmasi mahupun asasi (nampak sangat sebut fakulti yang ada kat puncak alam ni je). Exam atas kertas tak boleh 100%  menjanjikan dia tu hebat serba serbi walaupun dia dapat full mark. Kemahiran paktikal & soft skill harus digilap bersama. Intro tak menahan.

Isu nya aku nak cerita pasal exam practical aku kena buat spectacle dalam masa 30 mins. Huh, banyangkan dari lens bulat yang belum dipotong akan masuk ke dalam frame dengan cantik tanpa chip & scratch.

Sebelum aku bercerita lebih lanjut, aku cerita secara kasar cara nak buat spect.

Lens yang sampai adalah bulat & besar. So kenalah potong ikut bentuk frame yang customer pilih. Sebelum potong tu mestilah ada pengiraan-pengiraan yang taklah panjang sangat.Kena check power lens and tanda-tanda kat atas lens tu. Cuma kalau nervous tangan ketaq-ketaq payah sikit lah nak buat. Maklumlah skru-skru dekat spect kan halus, garisan tanda nak buat pon takleh nak senget2. Nanti pening customer pakai spect tu.


Lens asal. tapi aku dah tanda.

Berbalik kepada isu, kejadian ni dah lama, sem lepas. Ada dalam 6 bulan yang lalu. Tapi ianya masih segar dalam ingatan. Cewwah. Dan menyebabkan aku fobia setiap kali masuk lens dispens.

Al-kisahnya, tengah aku syok potong lens. Pakai mesin ye kawan-kawan. Mesin aku  berhenti. Normal la tu, tanda dia dah habis potong. Tapi, kalau die tak cukup kecik untuk muat-muat dekat frame kena kecik kan lagi. So, dalam getar tangan aku keluarkan lens yang dah potong tadi dari mesin, tambah pulak lens tu basah sebab masa potong ade sekali dengan air mengalir, maka tergelincirlah lens itu jatuh kedalam mesin yang mana tangan manusia tak mampu untuk seluk nak selamatkan lens tu.

mesin potong lens.

" Madam! lens saya jatuh!"  bergema lab dengan suara cuak aku.

Aku dah memeningkan kepala madam. Sebab biasanya kalau lens jatuh, bukak bahagian bawah mesin tu akan jumpa TAPI kes aku ni dia hilang. TAK JUMPA DAH. Kemanakah kau menghilang? Sedih aku.

Masa tu dah tak tengok jam komfem aku mesti lebih dari setengah jam. Markah tolak. Aku dapat lens baru (markah tolak lagi) dan check power lens and redo the same procedures sampailah potong balik. tsk tsk tsk. Dalam hati memang nak NANGIS. Tapi tak guna aku nangis, buang masa. Baik aku siapkan spect ni. Lepas tu nak meraung pun takda sape kesah.

Allah, aku rasa berat sangat masa tu. Nak cari kekuatan untuk start balik. Dan aku dah susahkan lecturer aku & kawan lain. Sebab mesin takleh guna selagi lens aku tu tak jumpa. Takut dia stuck dekat mana-mana. Alhamdulilllah, ada staff tolong keluarkan lens tu. Aku pandang lens tu dengan perasaan hiba, huhu. Sebab dah tak boleh nak buat apa.

Sampai lah naik sem baru, benda tu macam fresh lagi. Setiap kali masuk lab mesti ada rasa takut. Ya Allah, next week practical exam aku nak buat spect lagi. Mohon doa kawan-kawan supaya aku cool time exam tu nanti  :') AMIN. InsyaAllah.



Lens dah siap potong. tak masuk dalam frame lagi.


Antara spect yang berjaya aku buat (Sem lepas & sem ni)




lens ni lubang sikit kalau perasan. Sape nak pakai lens lelubang? haha tolak markah.


KEEP MOVING FORWARD :')

"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.
(Yusuf : 87)




11 comments:

  1. goodluck fadh!

    p/s: aku pn ada test esok!

    ReplyDelete
  2. lens lelubang tu unik ape.. HAHA.. btw, gambatte kudasai! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. buruk la spect ada lubang haha. tq. doakan eh:)

      Delete
  3. all the best for dispensing practical test! semoga dipermudahkan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you. fatin pon sama. May Allah ease everything :D

      Delete
  4. salam dear, blogwalking tonight tersampai kat blog awak. btw salam kenal ye.
    http://nawaituqalbun.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. syukran, ambil yg baik je dari blog ni. Yang kurang baik maafkan saya. Salam kenal jugak :)

      Delete