Friday 17 May 2013

Nikmat Sakit



Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum



HAI semua! benda yang aku nak cerita ni semua cerita lama. flashback. Benda ni jadik masa aku form 2. Lama dah kan. Ada yang dah lupa ada yang still ingat. Saja nak share pengalaman.

Mulanya macam ni, satu hari tu aku tak pergi prep petang. Eh ponteng ke? haha aku pon tak ingat dah. Masa tu aku dok bilik sensorang kat asrama. Aku lapar and buat lah maggi. Maggi tu aku baru beli okay. Dah habis satu mangkuk aku makan. Aku baru perasan yang maggi tu dah expired! Arrghhh. Stress sekejap. Harap harap tak jadi pape lahh. 

Tapi malang tak berbau. Cewwah. Aku diserang sakit perut yang aneh. Dah 2 kali kot pergi hospital dengan warden yang bertugas masa tu. Doktor kata takda pape. Just sakit perut biasa. Tapi aku rasa luar biasa! Apa nak buat percaya je lah kata kata doktor tu. 

Esok pagi tu perut aku memang takleh tahan dah. Sakit yang teramat. Buat lah gaya duduk macam mana pon tetap sakit. Sampai student sebelah aku dalam bilik sakit tu pon dah pelik kenapa dengan aku ni tak reti duduk diam. Dia pon sakit jugak. Lastnya aku ambil keputusan nak keluar bilik sakit tu nak mintak tolong orang.  الحمد لله aku ingat lagi kakak tu tolong aku. 

Ayah saudaraku yang duduk ipoh pon sampai tak lama lepas tu. Pakcik aku bawak pergi klinik. Aku tak larat nak jalan dah masa tu. Kena paut. Then, doktor tu cakap aku kena appendix. Pakcik aku tak caya then pergi next klinik. Tapi doktor takda. Lepas tu terus je pergi ke hospital Ipoh. Kali ni dah kali ke 3 kot aku pergi hospital ipoh dengan kes yang sama.

gambar google. hospital ipoh dah tukar nama

Aku naik kerusi roda. hihi. Aku pon tak ingat apa yang berlaku. Pakcik aku juga seorang medical assistant. So yang aku tahu aku dah kena admit! Oh Allah. Aku sakit apa? Aku tertidur, sedar2 Abah ada kat sebelah. Aku ingat abah nak marah sebab aku ni tak reti nak jaga kesihatan. Rupanya tak hehe. Abah baik sangat. 

Aku pon duduk jelah kat katil hospital tu. Masa hujan renyai-renyai, abah cakap abah nak turun kejap nak tutup tingkap kereta bagi rapat sebab hujan. Aku pon okay jelah. Tunggu punya tunggu aku pon tertidur. Aku sedar ustazah aku datang. Ustazah Fatimah, ketua warden datang melawat. Aku carik abah. takda pon. Takpelah. Sembang2 kejap ustazah pon balik. Terima kasih ustazah datang melawat :)

Lepas tu, ada seorang makcik datang bawak anak dia naik kerusi roda. Kepala anaknya botak dan ada banyak sangat kesan jahit. seram jugak aku tengok. Anak dia tak cakap pon. Diam je. Mak dia yang cakap. Anak makcik tu perempuan.

"Adik, anak makcik nak berkenalan dengan adik"
"Berkenalan?" aku pon konfius. 

Makcik tu pon cerita lah anak dia accident motor. Sepatutnya ambil PMR masa tahun tu, tapi kena extend sebab accident teruk. Memang teruk pon aku tengok. Kesian dia. Tapi dia tak cakap pape pon. Makcik tu cakap lagi yang dia nak pindah hospital dah, pindah hospital Taiping. Dekat dengan rumah. Lepas tu pon aku memang tak jumpa dah makcik tu dengan anak dia.

Lepas berapa jam aku pon tak ingat dah sampai aku tertidur. Aku terjaga sebab abah datang. Ohh rupa-rupanya abah balik rumah kat Tapah dari hospital Ipoh bawak umi dengan adik adik datang. Patutlah lama sangat pergi tutup tingkapnya. haha. 

Aku kena puasa sebab aku nak kena tebuk lubang masukkan camera. Doktor nak tengok perut aku ni kenapa sebab tak dapat nak diagnose lagi. Appendix pon tak konfem lagi. 

Masa hari nak operate tu. Aku kena usung pakai katil yang beroda tu pergi ke bilik bedah. Siap naik lift lagi dengan katil tu. Kecut wehhh. Sampai lah bilik yang terakhir yang abah boleh masuk. Sebelum abah keluar aku sempat tanya.

" Abah operation ni boleh meninggal ke?"
" Eh InsyaAllah okay je. Operation kecil je ni"

Lepas aku kena bius aku tak tak sedar apa dah. Systemic anesthetic (bius seluruh badan). Bila aku sedar aku dah otw nak pindah ke wad biasa. Aku sedar sedar ayam je. Kesan bius tu ada lagi. 

Rupanya aku kena appendix. Masa aku sakit perut yang duduk dah takda gaya tu appendix aku dah pecah. Tu yang doktor susah nak detect sakit apa. Bila masukkan camera tengok dah pecah so doktor bersihkan je supaya takda jangkitan kuman ke bahagian abdomen.



Antara faktor yang boleh jadi appendix ialah biji cabai yang kecik tu. Sebab aku kena appendix? Haha, takpelah, biarlah rahsia :D

Syukurlah nikmat sihat sebelum sakit.Tapi jangan lupa sakit juga satu nikmat. Beribadahlah sepuasnya sebab takda halangan untuk bergerak/terkena air. Apa-apa pon family is the best! Terima kasih ya Allah. Okay. Jaga kesihatan molek. Minum air banyak2 :)


4 comments: