Wednesday, 4 May 2016

perkara yang wajib buat untuk jadi HEBAT !

Waktu kecil dulu saya selalu ikut ayah saya keluar. Atas urusan berniaga, beli barang atau apa saja.
Saya selalu nampak, sebelum pergi lagi abah dah senaraikan nak pergi ke mana. Semua tempat tulis. Tak tinggal satu pun.
Bila dalam kereta, dah selesai satu tempat, abah akan potong dan teruskan ke destinasi yang lain.
Sekarang ni bila dah kerja, saya tengok majikan saya pun tulis apa yang perlu di buat untuk harini.
Yang paling saya kagum, waktu saya interview dulu pon ada dah senarai senarai topik yang akan ditanya!
Dahsyat betul!
Saya teruja sebab saya tak pernah tulis apa yang saya nak buat atau nak capai secara jelas dan konsisten.
Selalu fikir,
"Aku nak berjaya, nak jadi Optometris yang hebat".
Itu saja.
Tapi sejak berjinak-jinak baca buku tentang motivasi diri dan bisnes,
Ada satu buku terangkan,
"Ada cara hebat untuk berjaya, berfikir di atas kertas!".
Maksudnya tulis.
Tulis kan apa yang kita nak jadi secara jelas. Apa yang kita nak capai dalam masa sehari, sebulan, 3bulan, setahun?
Mahupun 10 setahun akan datang.
Sebabnya bila kita mula menulis, semua pancaindera kita akan terlibat.
Dari situ kita mula NAMPAK dan PERCAYA apa yang kita idam idam kan.
Jadi bila minda dah berfikir ke arah kejayaan yang JELAS, segala tindakan akan bekerja ke arah itu juga.
HASIL nya akan hebat berlipat kali ganda daripada orang yang hanya merancang di fikiran sahaja.

No comments:

Post a Comment